Kuchenna i drogowa niewiele się od siebie różnią.
Pochodzą z tego samego miejsca,mają podobny skład chemiczny. Zasadnicza różnica między nimi polega na zużywanych ilościach.
Pierwszej odrobinkę dodaje się do smaku, drugą sypie tonami na ulice .
W Polsce sól wydobywa się w wielu miejscach, na potrzeby drogowców pracują jednak
tylko dwie kopalnie.
W tej należącej do koncernu miedziowego KGHM w Sieroszowicach
sól jest produktem ubocznym.
W Kłodawie - jedynym. To duże zakłady, ale tegoroczna, na tle ostatnich, śnieżna zima sprawia,
że pracują na pełnych obrotach.
Między solą kuchenną a drogową zasadnicza różnica tkwi w wielkości ziaren.
Te kuchennej mają maksymalnie milimetr, drogowej powinny się w 70 %-ach
zawierać między milimetrem a sześcioma.
Ale na przykład odbiorcy utrzymujący drogi na terenach odkrytych,
gdzie mocno wieje, zamawiają taką, gdzie większych,
więc i cięższych ziaren jest więcej.
Okazuje się też, że nie do wszystkiego sól się nadaje.
Jej używanie ograniczają głównie temperatury.
Już w podstawówce dzieci wiedzą, że sól obniża temperaturę zamarzania wody.
W normalnych warunkach wynosi ona około 0 stopni.
Śnieg w połączeniu z solą zamienia się więc w wodę
również w temperaturach ujemnych. Maksymalnie do minus 20 stopni.
Ale to teoria, żeby dojść do takiej temperatury topienia
każde 100 gramów śniegu należałby zmieszać z 33 gramami soli.
Problem nie leży nawet w gigantycznych kosztach takiego przedsięwzięcia.
Wytworzony w taki sposób roztwór solanki byłby bardo agresywny, niszcząc chociażby buty, podwozia czy beton, nie mówiąc już o przyrodzie.
Sól w dopuszczalnych ilościach skutkuje do minus 8, minus 10 stopni
A na pytanie, ile w soli powinno być soli drogowej, odpowiedź również istnieje.
Nie mniej niż 90 procent.
W praktyce zawartość NaCl w zawiera się między 97 a 98 %.
Sól drogowa według normy PN-86/C-84081/02:
* zawartość chlorku sodu NaCl - co najmniej 90 proc.,
* zawartość substancji nierozpuszczalnych w wodzie - 8,0 proc. maksymalnie,
* zawartość wody - 3,0 proc. maksymalnie,
* zawartość żelazocyjanku potasowego (dodawanego w celu zapobiegania zbrylaniu soli) - 20 mg/kg,
* klasa ziarnowa soli: 1÷6 mm; wielkość odsiewu na sicie górnym 6,0 mm maksymalnie 10 proc., a wielkość przesiewu na sicie dolnym 1,0 mm maksymalnie 20 proc.