traveler22

 
Rejestracja: 2014-12-24
wwwrrrrrrrrrrrr
Punkty143Więcej
Następny poziom: 
Ilość potrzebnych punktów: 57
Ostatnia gra
Mahjong

Mahjong

Mahjong
60 dni temu

Podróże dalekie i bliskie - Tczew cz 1

2019-10-04       
1024px-Tczew%2C_Czy%C5%BCykowo%2C_Orzeszkowej.JPG
Orzeszkowej na tczewskim Czyżykowie
1024px-Orkana%2C_Czy%C5%BCykowo%2C_Tczew.JPG
Orkana na tczewskim Czyżykowie
1024px-Konarskiego_Street%2C_Czy%C5%BCykowo%2C_Tczew.JPG
Konarskiego na tczewskim Czyżykowie
129962.jpg
Lata 1900-1910 , Park miejski w Tczewie.
560295.jpg
1913 , Miejska wieża ciśnień
1041512.jpg
1915 , Park miejski z wieżą ciśnień w Tczewie.
848817.jpg
1917 , Park miejski w Tczewie
1403259.jpg
1917 , Park miejski w Tczewie.
768px-Tczew_miejska_wie%C5%BCa_ci%C5%9Bnie%C5%84.JPG
ul. Bałdowska 1 - 40-metrowa miejska wieża ciśnień z 1905 r.
1024px-Tczew._Zabytkowy_dom_Ba%C5%82dowska_n4.jpg
ul. Bałdowska 4 - dom, 1901-1902
15716.jpg
1922 , Budynek dawnego Zakładu św. Jana – obecnie Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Szpital Powiatowy Tczewskie Centrum Zdrowia sp. z o.o.
523777.jpg
Narożna kamienica ul. 30 Stycznia i Kasprowicza (z prawej).
523768.jpg
Dom z nr 9, z racji bliskości cmentarzy pełniący funkcję biura firmy pogrzebowej.
523455.jpg
Dom pod nr 8.
523765.jpg
Budynek z nr 6.
1370692.jpg
1984 , Fragment zabudowań Fabryki Wyrobów Metalowych Kelcha. (Zdjęcie pochodzi z pisma "Spotkania z Zabytkami" nr 1 (15) 1984) Główny budynek ekspozycyjny o zabytkowym charakterze jest przykładem typowej XIX wiecznej architektury fabrycznej. Powstał w II połowie XIX wieku jako Fabryka Wyrobów Metalowych Emila Kelcha. W okresie międzywojennym działała tu Wytwórnia Wyrobów Metalowych Towarzystwa Akcyjnego "Arkona". W czasie II wojny światowej w budynku mieścił się przejściowy obóz dla polskich wysiedleńców. W późniejszym okresie został on przekształcony w fabrykę sprzętu optycznego na potrzeby wojskowe. Po wojnie ulokowano tu fabrykę gazomierzy i sprzętu gospodarstwa domowego.
W 1980 roku miasto Tczew przekazało cały obiekt Narodowemu Muzeum Morskiemu w Gdańsku, które rozpoczęło jego adaptację na potrzeby nowopowstającego Muzeum Wisły. Do dnia dzisiejszego jest to największe muzeum rzeki w Polsce.
Oficjalne otwarcie placówki odbyło się 13 kwietnia 1984 roku, udostępniono wtedy zwiedzającym pierwszą stałą wystawę pt. "Dzieje żeglugi wiślanej", a 8 października 1984 roku otwarto drugą ekspozycję pt. "Łodzie ludowe dorzecza Wisły".W latach 2004-2007 budynek przeszedł gruntowną modernizację sfinansowaną z funduszy unijnych, dotacji Ministerstwa Gospodarki oraz wkładu Gminy Tczew. Obecnie w obiekcie mieści się Muzeum Wisły i Centrum Wystawienniczo-Regionalne Dolnej Wisły, podległe miastu Tczew. Budynek został przystosowany dla osób niepełnosprawnych.
1370693.jpg
1984 , Wnętrze hal fabrycznych z ekspozycją tradycyjnych tratew i czółen. (Zdjęcie pochodzi z pisma "Spotkania z Zabytkami" nr 1 (15) 1984)
1370694.jpg
1984 , Wnętrze hal fabrycznych z ekspozycją tradycyjnych tratew i czółen. (Zdjęcie pochodzi z pisma "Spotkania z Zabytkami" nr 1 (15) 1984)
1370695.jpg
1984 , Kącik poświęcony historii rybołówstwa. (Zdjęcie pochodzi z pisma "Spotkania z Zabytkami" nr 1 (15) 1984)
1370696.jpg
1984 , Prom wiślany po konserwacji. (Zdjęcie pochodzi z pisma "Spotkania z Zabytkami" nr 1 (15) 1984)
358508.jpg
1900 , Szkoła cesarzowej Augusty Wiktorii w Tczewie.
743601.jpg
Lata 1910-1915 , Szkoła cesarzowej Augusty Wiktorii w Tczewie.Obiekt szkolny wybudowany w 1891r. jako szkoła żeńska, pod nazwą Kaiserin Auguste Viktoria Schule.
W okresie międzywojennym działało tu Państwowe Żeńskie Gimnazjum i Liceum Humanistyczne.
Po ostatniej wojnie utworzono tu Technikum Budowlane oraz Zasadniczą Szkołę Budowlaną, które zostały zamknięte po pożarze budynku.
Odbudowę zakończono w 1995 r. i umieszczono tu Centrum Edukacji Dorosłych. W zespole CED znajdowało sie się Centrum Kształcenia Ustawicznego i Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.
Decyzją Rady Miejskiej z dniem 31.08.2012r. CED zostało zlikwidowane.
1431147.jpg
1915 , Pomnik cesarza Wilhelma I oraz Centrum Edukacji Dorosłych w Tczewie.
507724.jpg
Lata 1920-1930 , Tczew ul 30 Stycznia
358542.jpg
Centrum Edukacji Dorosłych (wówczas jeszcze) w Tczewie.
358543.jpg
CED widok od strony ul. Wąskiej.
Widoczna ulica Ogrodowa.
1097222.jpg
Tczew. Centrum Edukacji Dorosłych.
301802.jpg
Lata 1960-1970 , Pomnik ku czci bohaterów Armii Radzieckiej
523461.jpg
Pomnik - mogiła zbiorowa, 469 żołnierzy Armii Czerwonej, poległych w walkach o Tczew.
507037.jpg
1902 , Pomnik cesarza.
1133221.jpg
1912 , Pomnik cesarza Wilhelma
502190.jpg
1914 , Tczew, Mädchenschule, szkoła żeńska.
1379498.jpg
Lata 1920-1935 , Dawna szkoła morska w Tczewie.
523789.jpg
Gmach d. Szkoły Morskiej, widziany od strony ul. 30 Stycznia.
358544.jpg
Narożna kamienica przy Piłsudskiego
249362.jpg
1910 ,
Siedziba Urzędu Miasta w Tczewie.
560293.jpg
1913 , Siedziba Urzędu Miasta / Kreishaus w Tczewie.
536917.jpg
Lata 1915-1919 , Budynek Urzędu Miejskiego w Tczewie.
328391.jpg
Lata 1920-1930 , Ratusz w Tczewie.
1390923.jpg
Lata 1930-1934 , Gmach Starostwa w Tczewie
1337945.jpg
1939 , Ratusz w Tczewie
1040836.jpg
1941 , Gmach Ratusza w Tczewie
643068.jpg
Gmach Ratusza (Kreishaus) w Tczewie w 1942 roku
127109.jpg
Lata 1955-1965 , Prezydium PRN.
386007.jpg
Lata 1955-1965 , Tczew. Budynek Prezydium Powiatowej Rady Narodowej. Obecnie siedziba Urzędu Miejskiego
283593.jpg
1968 , Budynek UM w końcu lat 60-tych.
239185.jpg
Lata 1978-1986 , Siedziba Urzędu Miasta w Tczewie.
316662.jpg
urząd Miejski
1097221.jpg
Tczew. Urząd Miejski.
1097218.jpg
Tczew. Widok na pl. Piłsudskiego od strony ul. Wojska Polskiego
1097220.jpg
Tczew. Pomnik Marszałka Józefa Piłsudskiego.Dla uczczenia setnej rocznicy powstania Legionów Polskich z inicjatywy mieszkańców Tczewa powstał zamysł budowy pomnika marsz. Józefa Piłsudskiego. Pomnik w formie dużego głazu odsłonięto na pl. J. Piłsudskiego w dniu 06.08.2014 r. w setną rocznicę wymarszu Pierwszej Kompani Kadrowej z Krakowa.
Projektantem tablicy pamiątkowej i wizerunku marszałka jest Stefan Kukowski, a wykonawcą Zakład Usług Komunalnych w Tczewie.
1024px-Tczew_-_park_im._Kopernika_-_panoramio.jpg
Tczew - park im. Kopernika
317293.jpg
Oddany (z opóźnieniem) 15 listopada 2011 r., wiadukt nad torami linii kolejowej nr 131.
1100936.jpg
Tczew. Wiadukt na ul. Wojska Polskiego.
246365.jpg
Lata 1975-1978 , Wiatrak tczewski wśród bloków.
1024px-Jod%C5%82owa_Street%2C_Suchostrzygi%2C_Tczew_-_2.JPG
Suchostrzygi, Tczew Jodłowa
1024px-Jod%C5%82owa_Street%2C_Suchostrzygi%2C_Tczew_-_3.JPG
Suchostrzygi, Tczew Jodłowa
1024px-Railway_water_dispenser%2C_Tczew.JPG
Topolowa i studnia
768px-Tczew_Suchostrzygi%2C_ko%C5%9Bci%C3%B3%C5%82_NMP_Matki_Ko%C5%9Bcio%C5%82a.jpg
Suchostrzygi, ul. Rokicka 1 - rzymskokatolicki kosciół parafialny pw. NMP Matki Kościoła.
Tczew_Suchostrzygi%2C_dawna_masarnia.jpg
Suchostrzygi, ul. Jagiellońska - budynek byłego Zakładu Przetwórstwa mięsnego, który od parunastu lat niszczejąc jest przyczyną pożarów, chorób i zaraz.
1101523.jpg
Tczew. Kamienica przy ul. Kopernika 1.
1166839.jpg
Lata 1905-1915 ,
Ulica Mikołaja Kopernika w Tczewie.
316661.jpg
Ulica Kopernika widziana w stronę ul. Wojska Polskiego.
320727.jpg
Jedna z oficyn narożnej kamienicy Kopernika 1.
1101524.jpg
Tczew. Kamienica przy ul. Kopernika 4.
243811.jpg
Lata 1900-1915 , Skrzyżowanie Kopernika i Wojska Polskiego. (Roonstr. obejmowała również dzisiejszą ul. J.Dąbrowskiego).
316660.jpg
Kamienica przy ul. Lecha
1101571.jpg
Tczew. Dom przy ul. Strzeleckiej 5.
971051.jpg
1899 , Ulica Obrońców Westerplatte - dawna Friedrichstraße.
584228.jpg
Lata 1903-1908 , Widok ulicy w kierunku południowym.
U jej końca widoczna bryła tczewskiej poczty.
748798.jpg
Lata 1910-1915 , Ulica Obrońców Westerplatte
626441.jpg
1943 , Ulica Obrońców Westerplatte, dawniej: Friedrichstraße
996035.jpg
Skrzyżowanie ul. Obrońców Westerplatte i ul. Wyszyńskiego, widok na południe. Po lewej czerwona kamienica nr 45 przy ul. Wyszyńskiego
316667.jpg
Dom Przedsiębiorcy w Tczewie.
519340.jpg
Lata 1940-1943 , Budynek NSDAP w Tczewie Willa przy ul. Obrońców Westerplatte 10 została zbudowana w 1911 r. Zaprojektował ją w stylu eklektycznym gdański architekt Max Flier dla kupca zbożowego Eisenacka. Podczas okupacji mieściła się w niej siedziba NSDAP. Budynek tczewskiego Sanepidu jest zabytkiem wpisanym do rejestru w 1995 r.
799620.jpg
1943 , Eklektyczna willa przy ul. Obrońców Westerplatte 10 - obecnie Powiatowa Stacja Sanitarno - Epidemiologiczna, w okresie okupacji niemieckiej siedziba NSDAP.
340814.jpg
Ul. Obrońców Westerplatte 11-12
343883.jpg
Ul. Obrońców Westerplatte 15
343884.jpg
Ul. Obrońców Westerplatte 16
1141246.jpg
Lata 1900-1915 , Kamienica przy Gdańskiej 52.
1426883.jpg
Tczew. Kolejowa wieża ciśnień zlokalizowana pomiedzy ul. Gdańską, a dworcem autobusowym.Wieża powstała ok.1953 roku dla potrzeb PKP. Wieża miała połaczenie z wieżą w Zajączkowie Tczewskim. Zbiornik wody wieży w Tczewie był o 7,8 m wyżej położony od zbiornika wody w wieży w Zajączkowie Tczewskim. Pojemność zbiornika - 500 m³, a wysokość do dna zbiornika - 25 m.
316666.jpg
Kamienica pod nr 55. na Wąskiej
316664.jpg
Dom pod nr 8.
1103252.jpg
Tczew. Kamienica przy ul.Ogrodowej 1-3. Po lewej stronie widoczny fragment Centrum Edukacji Dorosłych.
1103097.jpg
Tczew. Armatki pod murami obronnymi przy ul. Rybackiej.
1181579.jpg
Lata 1916-1921 , Fragment dawnej Poststrasse, obecnie Dąbrowskiego. Kamienica druga z prawej strony przetrwała do dziś i ma numer 13.
950099.jpg
Lata 1905-1915 , Poczta
341037.jpg
1915 , Budynek poczty w Tczewie.
270223.jpg
Lata 1915-1920 , Neogotycki budynek poczty w Tczewie.
1313005.jpg
Lata 1920-1928 , Urząd pocztowy i słup. Jedno z wielu podobnych ujęć.
309367.jpg
1928 , "Hufiec szkolny Państwowej Szkoły Morskiej w marszu ulicami Tczewa."
174158.jpg
Lata 1960-1969 , Gmach poczty w Tczewie. W kadrze zapomniana budka dla stróża porządku. Na dachu litery MO, chyba jako neon.
1255144.jpg
Lata 1968-1972 , Urząd Pocztowy w Tczewie.
246417.jpg
Lata 1980-1983 , Neogotycki budynek poczty w kolorze.
316672.jpg
Budynek poczty widziany z ul. Dąbrowskiego.
316673.jpg
Skrzydło budynku wzdłuż ul. Obrońców Westerplatte.
1097223.jpg
Tczew. Gmach Urzędu Pocztowego nr 1.
1097224.jpg
Tczew. Herby na południowej ścianie gmachu Urzędu Pocztowego nr 1.
1097226.jpg
Tczew. Miejska Biblioteka Publiczna.
1101345.jpg
Tczew. Kamienica przy ul. Dąbrowskiego 4.
1167009.jpg
Lata 1905-1914 , Ulica Dąbrowskiego Jarosława w Tczewie.
1101342.jpg
Tczew. Placyk ze zdrojem u zbiegu ulic Dąbrowskiego, Mickiewicza, Starej i Krótkiej.
1147095.jpg
Lata 1900-1915 , Tczew. Ulica Mickiewicza Adama.
799607.jpg
Lata 1915-1920 , Ulica Mickiewicza - ( dawniej Lange Strasse)). Adres apteki w/g akt Nadzoru Budowlanego: Lange Strasse 15.
343886.jpg
Ul. Mickiewicza 7
1167024.jpg
Lata 1900-1905 , Południowa pierzeja placu Hallera.
659432.jpg
Lata 1900-1902 , Ratusz na Rynku w Tczewie.
1387539.jpg
Lata 1900-1905 , Plac Józefa Hallera w Tczewie.
575823.jpg
1903 , Plac Hallera z dawnym ratuszem i widocznym dalej kościołem Podwyższenia Krzyża Świętego.
688210.jpg
1910 , Plac Hallera w Tczewie.
930253.jpg
1912 , Zakład obuwniczy A. Kowalewitza, Markt 26.
339608.jpg
1914 , Widok ogólny Tczewa.
1043241.jpg
1916 , Pożar tczewskiego ratusza.
842850.jpg
luty 1920 , Generał Józef Haller w otoczeniu wojskowych i oficjeli miejskich, podczas wizyty w Tczewie związanej z przejęciem Pomorza przez odradzającą się Polskę.
747397.jpg
Lata 1920-1930 , Plac Hallera w Tczewie.
1043508.jpg
Lata 1920-1930 , Plac Hallera w Tczewie.
688212.jpg
1935 , Plac Hallera w Tczewie.
688214.jpg
1936 , Plac Hallera w Tczewie.
1048959.jpg
1940 , Plac Hallera
1465171.jpg
1940 , Rynek w Tczewie.
277770.jpg
Lata 1939-1942 , Ówczesny plac Hitlera.
1255352.jpg
Lata 1958-1960 , Fragment Rynku i kościół w Tczewie
486291.jpg
1967 , Plac Hallera, niegdyś plac Wolności.
929122.jpg
Lata 1972-1974 , Fragment dawnego Rynku w Tczewie.
317252.jpg
Lata 1976-1978 , Fragment rynku w Tczewie.
246418.jpg
Lata 1980-1983 , Stylowe kamienice przy tczewskim Rynku - Plac Hallera.
1101520.jpg
Tczew. Północna pierzeja placu Hallera.
1101521.jpg
Tczew. Wschodnia pierzeja placu Hallera
1101522.jpg
Tczew. Południowa pierzeja placu Hallera.
1020700.jpg
Kościół św. Stanisława Kostki w Tczewie - światynia wybudowana została w XIV wieku w stylu gotyckim, z charakterystyczną ośmioboczną wieżą. Obecny jej hełm pochodzi z 1 połowy XIX wieku (przez wiele wieków zwieńczenie wieży było inne). Po wybudowaniu pozostawała pod wezwaniem Najświętszej Marii Panny, potem św. Mikołaja. Dzisiaj nosi imię św. Stanisława Kostki. Jest to kościół jednonawowy, sklepiony. W jego wnętrzu zachował się częściowo wystrój z końca XVII wieku. Po kasacie zakonu dominikanów, kościół został przebudowany na szkołę. W 1852 został odrestaurowany i jako świątynia użytkowany był przez ewangelików do 1945 roku. Po II wojnie światowej kościół wrócił w ręce katolików. Otrzymał wartościowe witraże w nowym ujęciu artystycznym. Dziś wymaga poważnej pomocy, gdyż stojąc na skarpie nadwiślańskiej zaczyna się nieznacznie, ale już ostrzegawczo, osuwać.
305868.jpg
Lata 1910-1917 , Perspektywa ulicy Zamkowej w Tczewie.
1039507.jpg
Lata 1937-1940 , Dawny kościół ewangelicki - obecnie kościół św. Stanisława Kostki.
330733.jpg
Lata 1970-1971 , Tczew. "Fragment miasta, z lewej wieża gotyckiego kościoła."
1431891.jpg
Tczew. Dom Organizacji Pozarzadowych przy pl. Św. Grzegorza.
343862.jpg
Ul. Wyszyńskiego 3
343861.jpg
Ul. Wyszyńskiego 5
343856.jpg
Ul. Wyszyńskiego 9
343854.jpg
Ul. Wyszyńskiego 11
575823.jpg
1903 , Plac Hallera z dawnym ratuszem i widocznym dalej kościołem Podwyższenia Krzyża Świętego.Kościół farny, jest najbardziej charakterystycznym obiektem w panoramie miasta. Pochodzi z XIII w. Jest to trzynawowa, halowa świątynia zbudowana w stylu tzw. gotyku nadwiślańskiego. Ponieważ nie zachował się oryginalny wystrój wnętrza większa część wyposażenia pochodzi z okresu baroku. Imponująca jest olbrzymia murowana wieża, która stanowi najstarszą część budynku.
313812.jpg
Lata 1900-1920 , Obecna ulica Wyszyńskiego, w tle kościół Podwyższenia Krzyża Świętego
799608.jpg
1912 , Ulica Stefana Wyszyńskiego - w tle kościół farny Podwyższenia Krzyża Świętego.
465973.jpg
Lata 1910-1915 , Kościół Podwyższenia Krzyża Świętego
891547.jpg
Lata 1938-1944 , Kościół Podwyższenia Krzyża Świętego
137246.jpg
Lata 1956-1969 , Centrum Tczewa.
246420.jpg
Lata 1962-1965 , Tczewska fara pw. Podwyższenia Krzyża Świętego. Gotyk nadwiślański XIII-XIV wiek.
799554.jpg
29 sierpnia 1982 , Pożar kościoła Podwyższenia Krzyża Świętego (Fary) w Tczewie.
352597.jpg
Lata 1982-1985 , "Fragment miasta: w głębi wieża kościoła farnego."
258744.jpg
Kościół farny w Tczewie
339817.jpg
Kościół Podwyższenia Krzyża Świętego
1431879.jpg
Tczew. Kościół Podwyższenia Krzyża Świętego.
1431880.jpg
Tczew. Kościół Podwyższenia Krzyża Świętego.
1431881.jpg
Tczew. Wnętrze kościoła Podwyższenia Krzyża Świętego.
1431875.jpg
Tczew. Dom przy ul. Wyszyńskiego 8.
1431876.jpg
Tczew. Dom przy ul. Wyszyńskiego 8.
219203.jpg
1915 , Stadthalle - obecnie Centrum Kultury i Sztuki
141887.jpg
1963 , Obecnie Centrum Kultury i Sztuki w Tczewie.Tczewski Dom Kultury, zwany dawniej Domem Kultury Kolejarza, przed wojną zaś Halą Miejską, a jeszcze wcześniej, w czasach pruskich Stadthalle, jest jednym z najbardziej charakterystycznych budynków w mieście.
1431871.jpg
Tczew. Centrum Kultury i Sztuki.
343851.jpg
Ul. Wyszyńskiego 19
343850.jpg
Ul. Wyszyńskiego 21
1431874.jpg
Tczew. Wyszyńskiego 12.
343847.jpg
Ul. Wyszyńskiego 23
343844.jpg
Ul. Wyszyńskiego 25
343843.jpg
Ul. Wyszyńskiego 27
343839.jpg
Ul. Wyszyńskiego 29
343831.jpg
Ul. Wyszyńskiego 31
343833.jpg
Ul. Wyszyńskiego 33
996031.jpg
Ulica Sambora, widok z Bulwaru Nadwiślańskiego.
996032.jpg
Ulica Sambora, widok od skrzyżowania z ul. Zamkową.
340925.jpg
Ul. Sambora 23
996029.jpg
Budynek przy ul. Sambora 5. Do wyburzenia lub remontu, na GSV z 2013 r. był jeszcze zamieszkany.
1147100.jpg
Lata 1900-1915 , Elektrownia w Tczewie.
343837.jpg
Ul. Wyszyńskiego 35-37
1215091.jpg
Lata 1945-1950 , Skrzyżowanie Wyszyńskiego i Kościuszki. Na pierwszym planie nr 39, gdzie była restauracja Józefa Słomiona, a obecnie znajduje się restauracja Bałtycka. Za tą kamienicą nr 35-37 gdzie po wojnie był Polski Czerwony Krzyż.
343834.jpg
Ul. Wyszyńskiego 39
343868.jpg
Ul. Wyszyńskiego 22
343870.jpg
Ul. Wyszyńskiego 24
343871.jpg
Ul. Wyszyńskiego 26
343872.jpg
Ul. Wyszyńskiego 28 - 30
343873.jpg
Ul. Wyszyńskiego 30
343881.jpg
Ul. Wyszyńskiego 45
996027.jpg
Skwer Tczewskich Kolejarzy u zbiegu ul. Wyszyńskiego, ul. Kościuszki i ul. Słowackiego. Semafor i fragment torów ma przypominać o kolejarskich tradycjach Tczewa
320731.jpg
Kamienica pod nr 13-tym.
343876.jpg
Ul. Kościuszki 13 / Słowackiego 1
1459465.jpg
1905 , Ówczesna ulica Wilhelmstr.
103085.jpg
Lata 1960-1970 , Ul. Kościuszki w Tczewie.
Z prawej dom pod nr 4 i ulica Łazienna.
Po lewej domy, kolejno nr 22, 21 i 20.
1100937.jpg
Tczew. Dom przy ul. Kościuszki 4.
1101573.jpg
Tczew. Dom przy ul. Kościuszki 6.
339804.jpg
BOHATERSKIM ŻOŁNIERZOM
2 BATALIONU STRZELCÓW -
OBROŃCOM MOSTU NA WIŚLE
POLSKIM CELNIKOM
I KOLEJARZOM Z SZYMANOWA
340810.jpg
Ul. 1 Maja 6
300582.jpg
Lata 1888-1890 , Most kolejowy w trakcie budowy.Zbudowany w latach 1888 - 1891 dwutorowy most kolejowy, usytuowany równolegle do Mostu Lisewskiego około 40 m w kierunku północnym. Filary nowego mostu rozmieszczono na przedłużeniu osi filarów starego mostu, który od tej pory był użytkowany tylko jako most drogowy. Most składał się z sześciu przęseł o konstrukcji stalowej, kratowej o kształcie soczewki. Projektantem mostu był Johann Wilhelm Schwedler a pracami kierował inżynier Georg Christoph Mehrtens (podobnie jak mostu kolejowego malborskiego wybudowanego w tym okresie).
89241.jpg
1891 , Widok na oba mosty. Inv Nr: BZ-F 14,030
89251.jpg
1891 , Widok ogólny nowego mostu. Inv. Nr.: BZ-F 14,028
301558.jpg
1891 , Kartka z bramami mostowymi z przełomu XIX i XX w. Wykorzystano zdjęcie zrobione krótko po otwarciu mostu kolejowego
1032170.jpg
1891 , Portal przy wjeździe na most kolejowy od strony Tczewa.
300583.jpg
Lata 1891-1900 , Widok wnętrza mostu.
300584.jpg
Lata 1891-1900 , Zbliżenie na jeden z filarów mostu kolejowego w Tczewie.
127102.jpg
Lata 1891-1903 , Dworzec kolejowy w Tczewie, na drugim planie mosty kolejowy i Lisewski.
167726.jpg
Lata 1891-1903 , Most kolejowy od strony Lisewa. Z tyłu Most Lisewski.
300290.jpg
Lata 1891-1903 , Widok mostów od strony Tczewa. Widoczne na pierwszym planie zabudowania obecnie nie istnieją.
346700.jpg
1897 , Most kolejowy i most Lisewski.
1098413.jpg
1899 , Tczew, most kolejowy i most Lisewski na litografii.
178593.jpg
Lata 1900-1903 , Most kolejowy w Tczewie.
386009.jpg
Lata 1900-1903 , Tczew. Wjazd na most Lisewski. Obok most kolejowy
663542.jpg
1903 , Most kolejowy i drogowy tzw. ,,Lisewski" w Tczewie po przebudowie części wjazdowej od strony Tczewa w 1903 r. (rozebrano część murów). Nie ma jeszcze budynku nastawni, widocznego na tym zdjęciu
829313.jpg
Lata 1900-1910 , Most Lisewski na Wiśle w Tczewie, z lewej strony widoczny most kolejowy.
233367.jpg
Lata 1903-1912 , Widok z dworca w Tczewie na most kolejowy. Widoczne zmiany po przebudowie terenu przy bramach w 1903 r.
301097.jpg
Lata 1903-1914 , Mosty kolejowy i drogowy (Lisewski) - widok w kierunku wybrzeża zachodniego (do Tczewa) już po przebudowie bram wjazdowych w 1903 r.
309233.jpg
Lata 1912-1939 , Nowa brama wjazdowa na mosty w Tczewie, wybudowana od strony Lisewa, po przedłużeniu mostów w 1912 r. Brama została zniszczona ww wrześniu 1939 r.W 1912 roku, w związku z poszerzeniem obszaru zalewowego i przesunięciem wału dobudowano 3 przęsła kratowe (podobnie jak w sąsiednim Moście Lisewskim) o łącznej długości ok. 250 m, co zwiększyło długość mostu do ok. 1030 metrów.
W 1926 r. zachodnia brama wjazdowa na most kolejowy została rozebrana z uwagi na stwierdzony zły stan techniczny spowodowany zarówno błędami konstrukcyjnymi samej bramy, jak i nierównomiernym osiadaniu fundamentu przyczółka, wynikającym dodatkowo z hamowania na moście pociągów jadących w kierunku stacji.
1377459.jpg
Lata 1920-1939 , Most kolejowo-drogowy na Wiśle niedaleko Tczewa. Widok od strony mostu drogowego. Widoczne charakterystyczne wieżyczki wieńczące przęsła mostu.
173052.jpg
wrzesień 1939 , Mosty w Tczewie wysadzone przez Polaków.W 1939 r. most został częściowo uszkodzony przez wycofujące się wojsko polskie - całkowitemu zniszczeniu uległy przede wszystkim dwa zachodnie przęsła, uszkodzono też część wschodnią. Z uwagi na zapotrzebowanie wojska już w październiku 1939 r. uruchomiono tymczasową przeprawę z wykorzystaniem niezniszczonej części mostu oraz przęseł ESTB ustawionych łukiem na drewnianych filarach , tak aby jednocześnie prowadzić odbudowę wzdłuż osi mostu.
W 1940 r. (w niektórych źródłach pojawia się rok 1941) most kolejowy został odbudowany - składał się z trzech niezniszczonych przęseł soczewkowych oraz z zachowanych przęseł od strony wschodniej. Całkowicie zniszczone odcinki mostu uzupełniono nowymi przęsłami kratowymi. Był możliwy także ruch pieszy, dzięki specjalnej kładce łączącej zachodnią część mostu kolejowego (gdzie z boku wyznaczono chodnik) a niezniszczoną częścią Mostu Lisewskiego.
179115.jpg
wrzesień 1939 , Zburzone mosty przez Wisłę w Tczewie.
250877.jpg
wrzesień 1939 , Tczew (zniszczone mosty i dworzec kolejowy) w obiektywie H. Hoffmanna, nadwornego fotografa Hitlera.
H. Hoffmann "Hitler in Polen"
316131.jpg
wrzesień 1939 , Moment wysadzania mostów tczewskich wraz z jego skutkami - zbitka zdjęć z aukcji i kadrów z kroniki wojennej.
353825.jpg
wrzesień 1939 , Zniszczone mosty na Wiśle w Tczewie.
657995.jpg
wrzesień 1939 , Tczew, Zniszczone mosty.
932282.jpg
październik 1939 , Most kolejowy w Tczewie po dokonanej przez Niemców naprawie trwającej od 2 września do 15 października 1939 roku, przy której zatrudnionch było 4000 ludzi.
301556.jpg
Lata 1939-1940 , Tymczasowy most kolejowy uruchomiony krótko po zniszczeniach z września 1939 r. Z tyłu widoczne trzy ocalałe przęsła soczewkowe, z prawej fragment zniszczonego Mostu Lisewskiego.
561091.jpg
1940 , Prace przy odbudowie mostu
1015977.jpg
1940 , Most kolejowy w Tczewie
1032173.jpg
1944 , Widok od strony Tczewa z widocznym fragmentem odbudowanego w 1940 r. mostu kolejowego. Za młodzieżą widoczna sylwetka budynku nastawni stacji kolejowej.
1032175.jpg
1945 , Stan mostów tczewskich po ponownym zniszczeniu przeprawy kolejowej przez wycofujących się Niemców 8 marca 1945 r. Paradoksalnie fakt, iż nie odbudowano po 1939 r. przeprawy drogowej przyczynił się do uniknięcia jej dalszych zniszczeń w wyniku ponownego przejścia frontu.
1032190.jpg
24 marca 1947 , Stojący na tczewskim nabrzeżu obserwują dzieło zniszczenia tymczasowych nurtowych przęseł konstrukcji mostu drogowego, który został otwarty raptem 16 dni wcześniej. Fala powodziowa dosłownie zmiotła nurtowe przęsła mostu. W tle widoczna ocalała z wojny część Mostu Lisewskiego oraz odbudowywane przęsła mostu kolejowego. Kadr z PKF.W 1946 r. rozpoczęto budowę tymczasowej konstrukcji z wykorzystaniem zachowanego znacznego fragmentu sąsiedniego mostu drogowego. Miała ona spełniać ważną funkcję jako jedyny wówczas łącznik na trasie kolejowej Warszawa – Gdańsk (pociągi z Warszawy miały dojeżdżać do prawego brzegu Wisły, a pasażerowie pieszo mieli przechodzić przez most drogowy na stację w Tczewie, by następnie dalej kontynuować podróż pociągiem do Gdańska). Prace budowlane rozpoczęły się w marcu 1946 roku. Zbudowano 2 przyczółki, filary drewniane i 9 izbic. Na wykonanych drewnianych podporach zmontowano przęsła stalowe. Nad nurtem rzeki postawiono 50-metrowe przęsło kratowe paraboliczne (górne) i dwa 40-metrowe przęsła ESTB. By osłonić drewniane filary przed naporem lodu zbudowano w nurcie żelbetowe izbice. Otwarcie mostu nastąpiło 8 marca 1947 roku, ale już dnia 24 marca 1947 roku przeprawa została zerwana przez ogromną falę rozstopową na Wiśle (tą samą, która zniszczyła tymczasowe przeprawy w Warszawie).
Jeszcze w marcu 1947 r. podjęto prace nad odbudową tym razem już mostu kolejowego, aby uruchomić bezpośredni ruch kolejowy do Gdańska, co nastąpiło w grudniu 1947 roku. Użyto przęseł ESTB oraz wykorzystano ocalałe przęsła wschodnie i jedyne ocalałe przęsło po stronie zachodniej z 1940 r. Z czasem przęsła ESTB zastępowano stalowymi przęsłami parabolicznymi (górnymi), co ostatecznie zakończono w 1971 r. nadając przeprawie obecny wygląd (AD 2016).
W 1958 r. dwa wymieniane przęsła ESTB przeniesiono na sąsiedni Most Lisewski (w części nurtowej), dzięki czemu nastąpiła możliwość niezależnego ruchu drogowego i kolejowego (do tego czasu most funkcjonował w nurtowej, zachodniej części również jako drogowo-kolejowy, poprzez połączenie jednym przęsłem z niezniszczoną częścią mostu drogowego (na wspólnym odcinku ruch był regulowany przez specjalne służby).
W 2010 r. cały most gruntownie odremontowano w ramach modernizacji linii kolejowej Warszawa - Gdańsk -Gdynia.
316485.jpg
Most kolejowy i drogowy przez Wisłę.
340809.jpg
Ul. 1 maja 1
340788.jpg
Ul. Łąkowa 12
340780.jpg
Ul. Łąkowa 1
340783.jpg
Ul. Łąkowa 2
340785.jpg
Ul. Łąkowa 3
340786.jpg
Ul. Łąkowa 9