Mahjong Gate

14 online
Spróbuj swoich sił w przepełnionym magią świecie Mahjonga!
14 online
Zagraj

Jak grać w Mahjong Gate - zasady gry

Rodzaje kostek

Komplet kostek do Mahjonga liczy 144 kostki, które są podzielone na:

  1. Kolory - (składają się ze "znaków", "bambusów" oraz "kół"),
  2. Honory - (składają się z "wiatrów" i "smoków") oraz
  3. Premie - (składają się z "pór roku" i "kwiatów").

W prezentowanej przez nas grze rozróżniamy cztery rodzaje kompletów:

Wariant pierwszy:

Poniżej przedstawiamy komplet kostek w wersji tradycyjnej.

Kolory

Składają się z trzech kategorii ("znaków", "bambusów" oraz "kół" zwanych też "kulami" lub "kropkami") i ponumerowanymi 1 do 9. W każdej kategorii występują 4 kostki każdego rodzaju, co razem daje 108 kostek w tym zestawie. Kostki z nr 1 oraz 9 nazywane są "zakończeniami", a kostki z numerami 2 do 8 - "zwykłymi".

Kostki w Mahjong Gate w wersji tradycyjnej - kolory
Honory

Składają się z dwóch kategorii: "smoków" oraz "wiatrów". Są trzy rodzaje "smoków" - czerwony, zielony i biały oraz 4 rodzaje "wiatrów" - wschodni, południowy, zachodni i północny. Podobnie jak w "znakach" każda z kostek występuje 4-krotnie. Razem Honorów jest 28.

Kostki w Mahjong Gate w wersji tradycyjnej - honory
Premie

Składają się z 4 "kwiatów" i 4 "pór roku". Obydwie kategorie mają tylko po jednej kostce każdego rodzaju, ponumerowanych od 1 do 4. Jako, że w obrębie zestawu istnieje zawsze tylko jedna kostka każdego rodzaju, PREMIE mogą być składane w pary w dowolny sposób - nie tylko w obrębie kategorii, ale całego zestawu PREMII. Np. WIOSNA może tworzyć parę z dowolną z kostek z kategorii KWIATY.

Kostki w Mahjong Gate w wersji tradycyjnej - premie
PUNKTACJA

Za każdą zdjętą ze stołu parę gracz dostaje punkty. Obliczane one są w następujący sposób: wartość punktowa danego zestawu (tabelka poniżej), przemnożona przez ilość par, które jeszcze zostały na stole.

ZNAKI 1
KOŁA 2
BAMBUSY 3
WIATRY 4
SMOKI 5
KWIATY 6
PORY ROKU 7

Dla przykładu: rozpoczynając grę na stole są 72 pary kostek. Usunięcie ze stołu pary kostek z zestawu bambusów oznacza uzyskanie 3 (wartość zestawu) x 72 (ilość par na stole), czyli razem 216 punktów. Następna para zdjęta ze stołu będzie przemnażana już tylko przez 71. I tak dalej, aż do usunięcia wszystkich par ze stołu.

W przypadku pary z zestawu PREMIE, mnożnikiem jest kostka z wyżej punktowanej kategorii. Np. KWIAT + PORA ROKU zebrana w pierwszym ruchu jest punktowana 7x72=504 pkt, przy czym KWIAT+KWIAT będzie punktowany 6x72=432 pkt.

Wariant drugi:

Kolory

Składają się z trzech kategorii ("znaków", "bambusów" oraz "kół" zwanych też "kulami" lub "kropkami") i ponumerowanymi 1 do 9. W każdej kategorii występują 4 kostki każdego rodzaju, co razem daje 108 kostek w tym zestawie. Kostki z nr 1 oraz 9 nazywane są "zakończeniami", a kostki z numerami 2 do 8 - "zwykłymi".

Kolory - wariant drugi
Honory

Składają się z dwóch kategorii: "smoków" oraz "wiatrów". Są trzy rodzaje "smoków" - czerwony, zielony i biały oraz 4 rodzaje "wiatrów" - wschodni, południowy, zachodni i północny. Podobnie jak w "znakach" każda z kostek występuje 4-krotnie. Razem Honorów jest 28.

Honory - wariant drugi
Premie

Składają się z 4 "kwiatów" i 4 "pór roku". Obydwie kategorie mają tylko po jednej kostce każdego rodzaju, ponumerowanych od 1 do 4. Jako, że w obrębie zestawu istnieje zawsze tylko jedna kostka każdego rodzaju, PREMIE mogą być składane w pary w dowolny sposób - nie tylko w obrębie kategorii, ale całego zestawu PREMII. Np. WIOSNA może tworzyć parę z dowolną z kostek z kategorii KWIATY.

Premie - wariant drugi

Wariant trzeci:

Poniżej przedstawiamy komplet kostek w wersji europejskiej. Zasady układania i punktacji są takie same jak w wersji tradycyjnej.

Kolory

Składają się z trzech kategorii ("znaków", "bambusów" oraz "kół" zwanych też "kulami" lub "kropkami") i ponumerowanymi 1 do 9. W każdej kategorii występują 4 kostki każdego rodzaju, co razem daje 108 kostek w tym zestawie. Kostki z nr 1 oraz 9 nazywane są "zakończeniami", a kostki z numerami 2 do 8 - "zwykłymi".

Kostki w Mahjong Gate w wersji europejskiej - kolory
Honory

Składają się z dwóch kategorii: "smoków" oraz "wiatrów". Są trzy rodzaje "smoków" - czerwony, zielony i biały oraz 4 rodzaje "wiatrów" - wschodni, południowy, zachodni i północny. Podobnie jak w "znakach" każda z kostek występuje 4-krotnie. Razem Honorów jest 28.

Kostki w Mahjong Gate w wersji europejskiej - honory
Premie

Składają się z 4 "kwiatów" i 4 "pór roku". Obydwie kategorie mają tylko po jednej kostce każdego rodzaju, ponumerowanych od 1 do 4. Jako, że w obrębie zestawu istnieje zawsze tylko jedna kostka każdego rodzaju, PREMIE mogą być składane w pary w dowolny sposób - nie tylko w obrębie kategorii, ale całego zestawu PREMII. Np. WIOSNA może tworzyć parę z dowolną z kostek z kategorii KWIATY.

Kostki w Mahjong Gate w wersji europejskiej - premie

Wariant czwarty:

Kolory

Składają się z trzech kategorii ("znaków", "bambusów" oraz "kół" zwanych też "kulami" lub "kropkami") i ponumerowanymi 1 do 9. W każdej kategorii występują 4 kostki każdego rodzaju, co razem daje 108 kostek w tym zestawie. Kostki z nr 1 oraz 9 nazywane są "zakończeniami", a kostki z numerami 2 do 8 - "zwykłymi".

Kolory - wariant czwarty
Honory

Składają się z dwóch kategorii: "smoków" oraz "wiatrów". Są trzy rodzaje "smoków" - czerwony, zielony i biały oraz 4 rodzaje "wiatrów" - wschodni, południowy, zachodni i północny. Podobnie jak w "znakach" każda z kostek występuje 4-krotnie. Razem Honorów jest 28.

Honory - wariant czwarty
Premie

Składają się z 4 "kwiatów" i 4 "pór roku". Obydwie kategorie mają tylko po jednej kostce każdego rodzaju, ponumerowanych od 1 do 4. Jako, że w obrębie zestawu istnieje zawsze tylko jedna kostka każdego rodzaju, PREMIE mogą być składane w pary w dowolny sposób - nie tylko w obrębie kategorii, ale całego zestawu PREMII. Np. WIOSNA może tworzyć parę z dowolną z kostek z kategorii KWIATY.

Premie - wariant czwarty

Punkty XP – podsumowanie

  1. Punkty:
    • Za każde zdobyte 5000 punktów w pojedynczej grze: +1xp,
  2. Rozwiązanie planszy:
    • Za ukończenie levelu:
      1-3: +1xp,
      4-6: +2xp,
      7-9: +3xp,
      10-12: +4xp,
      13+: +5xp,
  3. Samodzielność:
    • Za ukończenie planszy bez użycia shuffli i hintow: +1xp,
  4. Wysoki wynik za planszę:
    • Za ukończenie planszy z dużym wynikiem punktowym:
      top 10% wyników: +1xp,
      top 2% wyników: +2xp,
  5. Szybkie rozwiązanie planszy:
    • Za ukończenie planszy w krótkim czasie:
      top 10% wyników: +1xp,
      top 2% wyników: +2xp,
  6. Zajęte miejsce (przyznawane tylko w grze multiplayer):
    • Punkty otrzymuje "zwycięska połowa" (top 50%) graczy, np:
      Gra 7 osób, więc rozkład punktów XP będzie taki:
      +4/+3/+2/+1/0/0 (licząc od pierwszego miejsca)